Onze school
Over de Monseigneur Bekkersschool
Wij werken vanuit de kernwaarden: veiligheid, respect, rust en regelmaat, samen, handelingsgericht en opbrengstgericht. Wij gaan ervan uit dat een kind optimaal kan presteren wanneer het lekker in zijn of haar vel zit. Daar kunnen we gezamenlijk voor zorgen, wij als school en u als ouder of verzorger.
Veiligheid, respect en samen zijn niet alleen belangrijk voor het welzijn van uw kind op school. Dit is ook van belang voor het functioneren van de maatschappij. Alleen als aan deze waarden voldaan wordt, kan de maatschappij zich verder ontwikkelen tot een plaats waar kinderen uitgroeien tot evenwichtige, gelukkige en productieve volwassenen.
Daarom leren wij kinderen dat zij zelf door hun acties het welzijn van zichzelf en anderen beïnvloeden. Ook leren zij dat je als inwoner van de wereld in het algemeen en Nederland in het bijzonder rechten en plichten hebt. Al op de basischool weten onze leerlingen daarom dat zij naast zeggenschap ook eigenaarschap en verantwoordelijkheid hebben voor wat ze leren en hoe ze zich gedragen.
Op onze school praten leerlingen en leerkrachten met elkaar en niet over elkaar, zijn we zorgzaam en principieel, en nemen we verantwoordelijkheid voor ons eiegen leerproces. Hierin worden leerlingen in hun tijd op onze school steeds zelfstandiger. Leerkrachten gebruiken gesprekstechnieken om leerlingen te helpen bij het onder woorden brengen van wat belangrijk voor ze is. Bij conflicten wordt geluisterd naar alle partijen en komen we gezamenlijk tot een oplossing. Daarnaast gebruiken leerkrachten gericht de leerlingkenmerken van het PYP. Dit zijn tien neutrale begrippen die passen binnen iedere cultuur en die helpt om de levenshouding van leerlingen positief vormen. In onze school leren de kinderen ook de Nederlandse vertaling van deze begrippen; op onze school zijn we zorgzaam, principieel, geïnformeerd, evenwichtig, denkers, onderzoekers, communicatief, ruimdenkend, dapper en reflectief.
Doordat leerkrachten het gedrag dat ze zien benoemen aan de hand van deze leerlingkenmerken en doordat er regelmatig gesproken en nagedacht wordt over wat deze begrippen voor ons betekenen, worden kinderen zich steeds meer bewust van hun gedrag en hoe dit anderen en vooral ook zichzelf positief of negatief beïnvloedt. Kinderen worden door leerkrachten geholpen om zonodig negatief gedrag bij te stellen. Hierdoor krijgen leerlingen inzicht in zowel hun sterke als hun ontwikkelpunten, en ontwikkelen zij zich tot evenwichtige, gelukkige en productieve wereldburgers.